Facebooks och Instagrams webbläsare är begränsade. Byt webbläsare för att logga in med Mobilt BankID och använda våra tjänster. Klicka på de tre punkterna i webbläsarfönstret och välj att öppna i webbläsare.
Har ni en ideell förening eller en samfällighetsförening och vill bli kund hos oss så följer du stegen nedan. Om ni inte redan har startat en ideell förening eller en samfällighetsförening så behöver ni göra det. För ideell föreningen hittar ni mer information hos Skatteverket och för samfällighetsföreningar hittar ni informationen hos Lantmäteriet.
Så ansöker du som ideell förening/samfällighetsförening om att bli kund
1. Ansök om organisationsnummer
För att kunna ansöka om att bli föreningskund hos Varbergs Sparbank måste en ideell förening registrera föreningen hos Skatteverket och som samfällighetsförening hos Lantmäteriet. Ansök om organisationsnummer för ideell förening (skatteverket.se)
Som ideell förening utser ni vem eller vilka som ni vill ska företräda föreningen gentemot Varbergs Sparbank. Beslut om vem som företräder föreningen måste finnas med i ett styrelse- eller årsmötesprotokoll. Använd vår mall eller kopiera formuleringen till ert egna styrelseprotokoll. Exempel på styrelseprotokoll (pdf) Exempel på beslutsformulering (pdf) Ideella föreningar, företrädare och fullmakt (pdf)
Samfällighetsförening
Som samfällighetsförening kan ni utse en eller flera firmatecknare som har behörighet att företräda föreningen i förhållande till tredje man och Varbergs Sparbank. Beslut om firmatecknare skall ske överensstämmande med föreningens stadgar.
3. Fyll i "Fullmakt ideell förening/samfällighetsförening"
Skriv in föreningens företrädare gentemot Varbergs Sparbank i blanketten ”Fullmakt ideell förening och samfällighetsförening”. Fullmakten är obligatorisk för att bli kund i Varbergs Sparbank. Fullmakt ideell förening och samfällighetsförening (pdf)
1. Säkerställ tillgång till följande dokument
Senast antagna stadgar.
Protokoll från senaste årsmötet/årsmöten där nuvarande styrelse är vald, alternativt protokoll från konstituerande möte om föreningen är nybildad.
Protokoll från mötet där företrädare gentemot Varbergs Sparbank utses.
Varbergs Sparbank/Kundstöd Företag
Box 74
432 92 Varberg.
Vi går igenom er ansökan så snart vi kan och återkopplar därefter till er via e-post eller telefon för att komma överens om en tid när ni kan komma in och gå igenom banktjänsterna och underteckna dokumenten. I samband med detta möte skall fullmakten överlämnas till oss i original.
Vanliga frågor och svar
I samtliga ärenden behöver vi få in dessa handlingar:
Det/de Årsmötesprotokoll som visar val av nuvarande styrelseordförande samt övriga styrelseledamöter
Protokoll innehållande beslut om företrädare gentemot Swedbank
Om någon av dessa handlingar eller nödvändiga formalia och information saknas kan det innebära att vi inte kan behandla ditt ärende.
Hur lång tid det tar att handlägga ditt ärende beror på om allt underlag som behövs är inskickat och hur komplext ärendet är. Vi kan därför inte ange handläggningstiden exakt i antalet dagar.
Tänk på att läsa igenom vilka dokument som ni behöver skicka in och att beslutsformuleringarna är korrekta, för att minska behovet av kompletteringar.
Vid ofullständiga handlingar kan vi inte hantera din begäran och skickar tillbaka begäran för komplettering.
En bekräftelse på mottaget ärende skickas alltid från oss per post eller mejl, till de uppgifter som angetts i ansöknings/ändringsblanketten, senast dagen efter att vi har tagit emot ärendet.
När vi påbörjat ditt ärende, kommit fram till ett beslut eller om något saknas får du också återkoppling per post eller mejl, till de uppgifter som angetts i ansöknings/ändringsblanketten.
Vi kan i dagsläget inte godkänna digitala signeringar av blanketter eller protokoll. Det gäller även signeringar med BankID. Vi arbetar för att hitta lösningar som gör att digitala signeringar ska kunna godkännas i framtiden.
Om föreningen fattat ett internt beslut att signera dokument elektroniskt kan det självklart fungera inom föreningen och mot andra aktörer som kan godkänna signaturer på detta sätt, men gentemot oss så måste dokument fortfarande ha "fysiska" underskrifter. Om medlemmar inte kan träffas fysiskt för underskrifter (gäller även redan digitalt signerade handlingar) får handlingar postas mellan dem som ska underteckna.
En fullmaktshavare kan utföra de rättshandlingar som fullmakten omfattar via ett av våra kontor.
En internetbanksanvändare kan utföra ärenden via vår internetbank. Vilka ärenden som kan utföras beror på vilken behörighet användaren får tilldelad sig av den som är behörighetsadministratör hos föreningen. Behörigheten specificeras på Ansöknings-/Ändringsblanketten. Om ingen behörighet specificeras gäller behörigheten ”Sätts av behörighetsadministratör”.
Så länge föreningens stadgar inte har andra bestämmelser behöver fullmaktshavare/företrädare och internetbanksanvändare/administratör inte vara samma person.
Om behörigheten för internetbanken ska gälla ”Var för sig” eller ”Två i förening” behöver man inte följa tidigare beslut om företrädare, utan är fristående från det beslutet – så länge stadgar inte bestämmer annat.
En förening måste ha skrivna stadgar. Stadgarna är föreningens egna interna regler och ska innehålla bland annat föreningens namn, syfte och mål med verksamheten, hur man utser styrelsen, hur beslut ska fattas m.m.
Det är viktigt att föreningen följer sina egna stadgar oavsett vad som är aktuellt för stunden. Avvikelser från föreningens egna stadgars bestämmelser kan innebära att vi inte kan behandla ditt ärende.
Om föreningens stadgar till exempel beskriver att:
styrelsens ledamöter ska väljas på ett visst sätt (tex av årsmötet),
styrelsen ska bestå av ett visst antal ledamöter,
styrelsen ska bestå av ett visst antal poster (tex ordförande, kassör, sekreterare etc) och hur dessa ska fördelas,
styrelsen ska vara ett visst antal närvarande ledamöter för att det ska vara ett behörigt beslutsfört möte
Då behöver föreningen följa dessa.
Om föreningen inte följer bestämmelser i sina stadgar kan det innebära att styrelsen inte är behörig att fatta beslut gentemot tredje part, till exempel oss som bank.
Exempel:
Föreningens stadgar säger att styrelsen ska bestå av 7-9 ledamöter och minst hälften av dessa ska vara närvarade på ett styrelsemöte för att det ska vara behörigt beslutsfört.
Om föreningen då väljer 5 ledamöter så har föreningen inte en behörig styrelse och de valda ledamöterna är inte behöriga att fatta beslut.
Begreppet firmatecknare saknar lagstöd och innebörd för en allmännyttig ideell förening. Därför behöver föreningen fatta ett beslut kring företrädare gentemot banken. Beslutet ska vara tydligt och tala om vad företrädarskapet faktiskt innebär och vem det gäller för.
Om era stadgar talar om vem som ska utse och vem som ska vara firmatecknare/företrädare samt om de är behöriga ”Var för sig” eller ”Två i förening”, så ska beslutet om företrädare följa stadgarnas bestämmelser.
För att underlätta beslutet för er som förening har vi tagit fram en mall som omfattar nödvändiga formalia. Mallen finns både i form av en text som kan kopieras in i ett protokoll och kompletteras, samt i form av ett exempel på styrelseprotokoll. Välj det alternativ som passar er bäst.
Om föreningen väljer att inte använda vår formulering i sin helhet kan det innebära att vi behöver tolka beslutet och att vi eventuellt inte har möjlighet att behandla ditt ärende.
Blanketten Fullmakt Ideell förening/samfällighetsförening är ett komplement till beslutet om företrädare/firmatecknare. Fullmakten tydliggör vad företrädarskapet faktiskt innebär mot specifikt Varbergs Sparbank - vilka personer som får utföra vilka rättshandlingar med fullmakten som stöd utan styrelsens/föreningens specifika godkännande för den aktuella åtgärden. Den/de personer som är utsedda företrädare är de personer som kan skriva under fullmakten och vara fullmaktshavare, enligt beslutet.
Om ni som ideell förening valt att inte använda er av vår formulering i sin helhet i ert beslut om företrädare, så kan det innebära att vi inte kan godkänna fullmakten i sin helhet. Om fullmakten till exempel innefattar ”Lägga till och ta bort internetbanksanvändare/behörighetsadministratör” kan detta göras av föreningens fullmaktshavare på bankkontoret.
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Funktioner, prestanda och statistik
Relevant marknadsföring
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Cookie-inställningar
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.