Våra företagstjänster

Kan man prata sig till bättre hälsa?

Ja, det kan man. Därför ingår samtalsstöd numera i vår sjukförsäkring. Samtalsstödet innebär att du snabbt får professionell hjälp, stöd och råd, både för kropp och själ, utan att det kostar något extra.

Är du stressad, orolig eller nedstämd? Har du värk i axlar, nacke eller rygg? Oavsett om dina problem har med jobbet eller med ditt privatliv att göra är den förebyggande samtalstjänsten öppen för dig.

- Alla som har en sjukförsäkring via oss kan ringa när som helst på dygnet, alla dagar i veckan, och få prata med en person som är utbildad i att samtala med människor som behöver stöd. Det spelar ingen roll om det handlar om jobbiga tonåringar, relationer till medarbetare eller familj, stress, utmattning, ensamhet eller andra svårigheter. Alla samtal är välkomna, säger Jenny Medin, som är ansvarig för tjänsten på Swedbank Försäkring.

Snabb och professionell hjälp

Har du fysiska besvär, som ont i rygg eller nacke, kan du i stället välja att få prata med en fysioterapeut. Ett sådant samtal kan till exempel resultera i ergonomiska tips, ett träningsprogram eller en rekommendation om att söka vidare hjälp.

- Styrkan i vårt erbjudande om hälsovårdande stödsamtal är att man snabbt får professionell hjälp. Oavsett om problemen känns stora eller små, är privata eller arbetsrelaterade, kan det underlätta att få prata med någon som kan ge andra perspektiv och stöd. Den som ringer gör det dessutom helt anonymt. Samtalen är en sak enbart mellan den som ringer och den som svarar, säger Jenny Medin.

Förebygg långtidssjukskrivningar

Samtalsstödet har varit en del av bankens erbjudande till företagskunder och deras anställda som har Swedbank Pensionsplan med sjukförsäkring sedan hösten 2020.

- Många företag får det tufft när en medarbetare blir sjukskriven. Det påverkar verksamheten både ekonomiskt och praktiskt. Den här typen av hälsofrämjande insatser tror vi kan förebygga både långvariga sjukskrivningar och återkommande korta sjukskrivningar. Inte minst kan de vara till stor nytta för företag som inte har företagshälsovård, säger hon.

Informera din personal

Stödsamtalen är ett kostnadseffektivt sätt att förebygga ohälsa och värna den personliga integriteten. Stödet finns alltid där, utan att någon annans godkännande behövs.

– Jag vill verkligen uppmana alla företagare som har sjukförsäkring för sina anställda hos oss, att informera personalen om de möjligheter samtalsstödet erbjuder och givetvis själva använda tjänsten när det behövs. Den finns där dygnet runt och kostar inget extra, säger Jenny Medin. 

Jenny Medin
Jenny Medin, ansvarig för Samtalsstöd och rehabilitering på Swedbank Försäkring.

Fakta om samtalsstödet

  • Alla som har sjukförsäkring i Swedbank Pensionsplan har tillgång till tjänsten och den kostar inget extra.
  • Du kan ringa när som helst på dygnet och du är anonym. Oavsett om du vill prata om privata eller arbetsrelaterade bekymmer så får du professionella råd och vägledning. Det första samtalet hjälper dig att klargöra situationen och dina tankar. Behöver du mer stöd ingår tre samtal med en psykolog eller psykoterapeut, utöver det inledande samtalet.
  • Tjänsten är tillgängligt alla dagar, dygnet runt på 08-512 40 800. Vid fysiska besvär ringer du vardagar mellan kl. 08–17.
  • Samtalstjänsten levereras i samarbete med Falck Healthcare.