Anmäl bedrägeri

  • Har du blivit utsatt för bedrägeri och vill spärra kort, Mobilt BankID eller säkerhetsdosa?
  • Har du förlorat mobilen eller säkerhetsdosan?
  • Har någon kommit över dina koder?

Om du som är kund hos oss har blivit utsatt för ett bedrägeri så gäller det att agera snabbt. Ring och anmäl bedrägeriet omgående. Oavsett om du blivit av med ditt kort eller mobil, någon kommit över dina koder eller du upptäckt något misstänkt i någon av våra digitala tjänster. Du måste även göra en polisanmälan.

Så anmäler du bedrägerier

Om du är kund och ringer till oss vardagar kl. 8-18

Om du är kund och ringer på annan tid än vardag kl. 8-18

Vad händer när du anmält bedrägeriet till oss?

  • Kontroll och spärr av tjänster

    Vi kontrollerar och spärrar berörda konton och tjänster när vi bedömer att det är en lämplig åtgärd. Det är viktigt att du som kund går igenom vad som hänt med banken, och vilka konton och tjänster du har tillgång till.

  • Incidentrapport

    En incidentrapport upprättas.

  • Kortreklamation - reklamation av obehöriga korttransaktioner

    Om det skett obehöriga korttransaktioner så kan du, som kund, göra en, kortreklamation online eller göra en reklamation på 0340-66 60 00 . Du får alltid skriftlig återkoppling från oss.

Polisanmälan

  • Om du blivit utsatt för bedrägeri så ska du alltid göra en polisanmälan på polisen.se eller 114 14.
  • Det är alltid polisen som utreder brott. Vi bistår polisen i dessa utredningar. Om du gjort en reklamation så får du alltid skriftlig återkoppling från oss.

Report fraud

If you have been victim of fraud, it is important that you act fast. Report the fraud as soon as you discover it. You report it to us if you are a customer at Varbergs Sparbank and to your own bank if you are not our customer.

Tips om hur du kan skydda dig mot bedrägerier

Skydda dig mot bedragare

För att undvika bedrägerier är det viktigt att aldrig lämna ut kortnummer, koder eller liknande. Läs mer om vanliga bedrägerier och vad du kan göra för att skydda dig mot dem.