Om du som är kund hos oss har blivit utsatt för ett bedrägeri så gäller det att agera snabbt. Ring och anmäl bedrägeriet omgående. Oavsett om du blivit av med ditt kort eller mobil, någon kommit över dina koder eller du upptäckt något misstänkt i någon av våra digitala tjänster. Du måste även göra en polisanmälan.
Anmäl bedrägeri
- Har du blivit utsatt för bedrägeri och vill spärra kort, Mobilt BankID eller säkerhetsdosa?
- Har du förlorat mobilen eller säkerhetsdosan?
- Har någon kommit över dina koder?
Så anmäler du bedrägerier
Vad händer när du anmält bedrägeriet till oss?
-
Kontroll och spärr av tjänster
Vi kontrollerar och spärrar berörda konton och tjänster när vi bedömer att det är en lämplig åtgärd. Det är viktigt att du som kund går igenom vad som hänt med banken, och vilka konton och tjänster du har tillgång till.
-
Incidentrapport
En incidentrapport upprättas.
-
Kortreklamation - reklamation av obehöriga korttransaktioner
Om det skett obehöriga korttransaktioner så kan du, som kund, göra en, kortreklamation online eller göra en reklamation på 0340-66 60 00 . Du får alltid skriftlig återkoppling från oss.
Polisanmälan
- Om du blivit utsatt för bedrägeri så ska du alltid göra en polisanmälan på polisen.se eller 114 14.
- Det är alltid polisen som utreder brott. Vi bistår polisen i dessa utredningar. Om du gjort en reklamation så får du alltid skriftlig återkoppling från oss.