För oss på Varbergs Sparbank är det viktigt att du som kund är nöjd med såväl vårt bemötande som med våra produkter och tjänster. Är du missnöjd ber vi dig ta kontakt med närmaste bankkontor eller Telefonbanken, telefon 0340-66 60 00. Vill du överklaga ett beslut från banken i ett klagomålsärende, se nedan för mer information om hur du går till väga.
Så här gör du för att lämna ett klagomål
-
Kontoret eller telefonbankens svar
Om vi inte har kunnat tillmötesgå ditt klagomål kan du överklaga beslutet.
Nedan får du reda på mer hur du kan gå vidare. -
Om du inte är nöjd
Om du inte är nöjd med det svar du får på bankkontoret eller Telefonbanken, kan ärendet prövas på nytt hos klagomålsansvarige inom banken. Beskriv, skriftligt, vad du tycker är fel och vilket kontor du varit i kontakt med. Brevet skickas till:
Varbergs Sparbank
Klagomålsansvarig
Box 74
432 22 VarbergDu kan även skicka ditt klagomål via e-post till klagomal@varbergssparbank.se
-
Är du fortfarande inte nöjd
Om du efter omprövning av bankens klagomålsansvarig fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till följande instanser. Du kan alltid vända dig till nedanstående instanser även vid första tillfället.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00
www.arn.se
ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Anmälan görs av konsumenten och ska ha inkommit till nämnden inom tolv månader efter det att näringsidkaren avvisat konsumentens krav. Banken åtar sig att medverka i Allmänna Reklamationsnämndens behandling av tvisten.Konsumentvägledning
Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Box 24215, 104 51 Stockholm
Telefon 0200-22 58 00 www.konsumenternas.seSjälvständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.
Konsumentverket
Telefon 0771-525 525
www.hallakonsument.se
Oberoende vägledning via Konsumentverket.Allmän domstol
Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
www.domstol.se
Särskild information om avtal som du som konsument ingått med banken via Internetbanken eller Mobilbanken
Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller mobilbanken och det har uppstått en tvist som du inte har kunnat lösa med banken har du rätt att använda EU:s onlineplattform för tvistlösning:
Tvistlösning på nätet | Europeiska kommissionen (europa.eu)
I formuläret på onlineplattformen ska du ange följande mailadress till banken: klagomal@varbergssparbank.se. Även om du använder onlineplattformen vid klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på Konsument Europas webbplats
Behandling av personuppgifter
Om du känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du rättighet att kontakta Varbergs Sparbanks med frågor, begäran om registerutdrag, begäran om återkallande av samtycke samt begära att få göra gällande andra rättigheter. Vill du framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter eller avslag på någon av tidigare begärda rättigheter kan du skriftligen kontakta Varbergs Sparbanks dataskyddsombud:
Dataskyddsombud Varbergs Sparbank
att. Advisense AB
Neptunigatan 52
SE-211 18 Malmö
dataskyddsombud@advisense.com
Mer information avseende personuppgiftsbehandling och fler kontaktvägar finns på Behandling av personuppgifter - vi värnar om din integritet | Varbergs Sparbank
Du har också rättighet att framföra klagomål avseende behandling av personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att behandlingen av dina personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.