Våra tjänster

Grimeton Radiostation - ett världsarv i utveckling

Välkända platser som Egyptens pyramider, Barriärrevet i Australien och Kinesiska muren känner de flesta av oss till. Men att ett utav UNESCOS världsarv finns endast 20 minuters bilresa utanför Varberg är inte lika självklart. Mitt på de lågmälda halländska åkrarna, tornar sex antenntorn upp sig, och vill påminna oss om att det som hände här för 100 år sedan, är en global angelägenhet.

- Grimeton är ett modernt kulturarv som är helt unikt. Det är den enda radiostationen som finns kvar av sitt slag och som visar på det första steget mot den trådlösa kommunikation som vi använder idag. Då förstärkte Grimetons långvågssändare signaler upp emot 130 000 gånger, så att de med säkerhet skulle nå över Atlanten. Idag har vi allt i en mobil. Det sätter perspektiv på hur snabbt utvecklingen har gått och vad tekniken fått betyda och betyder för människan, säger Camilla Lugnet, vd för Stiftelsen Världsarvet Grimeton.

 

Det kommer utmaningar med att skapa förståelse för teknisk utveckling. Camilla Lugnet menar att ruiner, slott och herrgårdar har vi blivit fostrade att ta till oss, men att vi inte riktigt vet hur vi ska förhålla oss till ett teknikarv.

 

- Därför försöker vi lägga stor vikt vid berättelsen om människorna som jobbade här och behovet kring kommunikation. Hur var det förr när man inte kunde kommunicera och hur är det idag när man inte kan komma undan kommunikation? Vi tror det är viktigt att dra paralleller som man kan relatera till för att man ska förstå vad världsarvet Grimeton är och dess betydelse.

"Ett världsarv tillhör alla, så att utveckla det tillsammans med partners är ju helt avgörande. Bankens bidrag gör en stor del av satsningen möjlig."

Camilla Lugnet, VD för Världsarvet Grimeton Radiostation

samhallsnytta-sparbanksstiftelsen-grimeton

En besöksdestination för alla åldrar

Utvecklingsplanen som är antagen för Grimeton sträcker sig över fem år och man vill att satsningen ska bidra till att man sätter Grimeton som besöksmål på kartan och tiodubblar besöksantalet. Målet är att Grimeton ska bli ett hållbart besöksmål med en hållbar ekonomi. Och att alla åldrar ska förstå vad man har besökt.

- Vi jobbar mycket med edutainment – att man både upplever och lär på samma gång. Morsejakten är ett bra exempel på hur man kan bryta ned Grimeton till en ny målgrupp genom att utveckla en annorlunda besöksaktivitet. Då får barn gå runt med en mottagare, och leta efter små sändare ute på området som skickar ut morsetecken och tyda ett quiz. Första året, när vi genomförde detta, så ökade vi det totala besöksantalet bland barn med 275%, säger Cornelia Magnusson, publikutvecklare.

Redan nu kan man som besökare träffa tomten på radiofrekvens, få en guidad tur via klättringar i ett av de 127 meter höga T-tornen och beskåda laserkonstverket Transmission. I de nya satsningarna får besökarna möjlighet att möta Grimeton genom en interaktiv introduktionsutställning, tematisk hinderbana, experimentlabb i verkstaden och kommunikationsutmaningar i ett experience room. I framtiden hoppas man även kunna erbjuda exklusiva hissturer i en autentisk hiss, men också klättringar i VR för den som vill.

- Idéer har vi ingen brist på. Vi vill att man ska ha förstått platsen när man åker härifrån, gärna från ett oväntat perspektiv. En av mina favoritupplevelser är att man kan förlänga sitt besök här genom att köpa en byggsats i shopen och sedan bygga ihop en radiomottagare hemma. Då kan man ta emot meddelanden från Grimeton i sitt hem, säger Camilla Lugnet.

samhallsnytta-sparbanksstiftelsen-grimeton
Att Varbergs Sparbank så tidigt gick in som partner visar att de tror på den utvecklingsresa som vi har framför oss. Vi har hittat ett jättefint samarbete och synergier för att Grimeton ska bli den destination vi båda drömmer om. Bankens bidrag gör en stor del av satsningen möjlig, säger Camilla Lugnet.

Samverkan avgörande

Sedan 2004 är Varbergs Sparbank huvudparter till Grimeton. Under kommande fem år bidrar Sparbanksstiftelsen med 15 miljoner för att Grimetons utvecklingsplaner ska bli möjliga. Camilla Lugnet beskriver samverkan som en nyckel.

- Ett världsarv tillhör alla, så att utveckla det tillsammans med partners är ju helt avgörande. Hinderbanan här är ett gott exempel på det; det är Arbetscentrums idé, sedan möjliggör Varbergs Sparbank det ekonomiska och så har vi en lokal entreprenör som tillsammans med Arbetscentrum bygger. Vi har också gjort en crowdfunding där man som privatperson kan bidra genom att köpa en stolpe i bygget. Det kan vara ett sätt för att få världsarvet att kännas som allas ansvar.

Satsningen på Grimetons utveckling var det största bidraget som Sparbanksstiftelsen beviljade under 2019. Jan-Inge Lyckberg menar att det inte fanns mycket att tveka på.

- Det finns femton världsarv i Sverige, varav ett i Halland. Grimeton befinner sig på en spännande resa som kändes självklar, för vår del, att vara med på då det ligger i vårt verksamhetsområde. Det finns ett stort kulturellt värde för bygden rent utbildningsmässigt i att Grimeton utvecklas. Det är också en stor vinst till lokalsamhället då en attraktiv besöksdestination bidrar till en mer levande landsbygd.
Den 2 juli 2025 planeras invigningen av den nya destinationen Grimeton. Och hur invigningen ska gå till är redan bestämt.

- Vi har ju en tydlig målbild. Den 2 juli 1925 var Gustav V här och invigde radiostationen. Vi hoppas att 100 år senare fira den nya destinationen Grimeton, men nu med Kronprinsessan Viktoria. Då vill vi sända ut samma budskap med radiovågor som man gjorde då: ”Vi måste bygga broar och komma närmare varandra”, säger Camilla Lugnet.

Mer om vårt bidrag till Grimeton

Sedan 2004 är Varbergs Sparbank huvudpartner till Grimeton. Under kommande fem år bidrar vi genom Sparbanksstiftelsen med 15 miljoner för att Grimeton ska bli en besöksdestination för hela familjen och för världsarvets bevarande.