Våra tjänster

”Jag strävar alltid efter att observera vad kvinnor bär eftersom det är de som mest inspirerar mig mest!”

Möt vår företagskund Josefine Nilsson – grundaren av smyckesföretaget By Jolima där klassiska och tidlösa smycken får en trendig touch. Hennes passion sträcker sig bortom design, och genom sitt varumärke vill hon inte bara erbjuda smycken utan också inspirera kvinnor att våga ta steget in i företagsvärlden.

Hej Josefine! Vad händer hos er på By Jolima just nu?

- Det händer mycket hos oss. Vi är, och har varit inne i en väldigt expansiv fas de senaste åren där vi har storsatsat och det har gett väldigt fina resultat. Vi har växt mycket internt och är nu totalt 6 medarbetare på By Jolima. Vi har också börjat arbetet mot att expandera utanför Sverige. Just nu har vi en marknad i Danmark, Norge, Finland och en liten del i Tyskland – men vi vill utöka mer. Vi har en hel del webbkunder från södra Europa vilket vi tycker är superkul, men det hade varit häftigt att få etablera oss mer i butikerna i dessa länder.

Hur kom det sig att du startade ditt företag?

- Jag startade By Jolima 2009 vid 25 års ålder efter att ha arbetat på två smyckesföretag, ett i Varberg och ett i Frankrike. Drivkraften bakom det var att förverkliga min dröm om att skapa en egen smyckekollektion och bygga upp ett eget företag och varumärke. Vid den här tidpunkten kändes det som jag hunnit skrapa ihop en hel del erfarenhet tack vare mina tidigare jobb och kände mig därför redo att våga.

Vad är din vision?

- Min vision är att klä varje kvinna och ge dem möjligheten att alltid bära smycken. Jag strävar efter att skapa en känsla av skönhet och låta smycken förlänga deras personlighet. För mig är smycken pricken över i:et. Jag vill skapa ett varumärke som sträcker sig över lång tid och är förknippat med hållbara material. Genom att fokusera på detta vill jag skapa en härlig upplevelse för varje kvinna som bär mina smycken. Jag hoppas även att jag med hjälp av mitt företag kan inspirera andra kvinnor till att våga starta eget.

Hur har smyckesbranschen förändrats över tid? Och hur ska man förhålla sig till det?

- Smyckesbranschen är i ständig förändring och påverkas av bland annat politiska händelser och globala förändringar eftersom det påverkar den internationella handeln. Modet har också en avgörande roll i utvecklingen, särskilt när det gäller att anpassa smycken till hållbara trender. Det centrala temat just nu är hållbara produkter som ska vara hållbara både i tillverkningsstadiet och över tid. I en bransch som ständigt förändras gäller det att alltid sträva efter inspiration och att alltid ha nya mål.

Var hittar du din inspiration?

- Min främsta källa till inspiration kommer från att resa och det försöker jag göra så ofta jag kan. Att utforska nya platser och uppleva olika kulturer ger mig en otrolig kreativitet. Jag strävar alltid efter att observera vad kvinnor bär när jag reser eftersom det är de som mest inspirerar mig mest. Smycken har alltid varit en viktig del av kvinnors historia och ett sätt att uttrycka sig på, vilket jag tycker är oerhört spännande.

Varför har du valt Varbergs Sparbank som din bank?

- Eftersom jag var väldigt ung när jag startade mitt företag så uppskattade jag det fina stödet som jag direkt fick av min rådgivare Mikael på Varbergs Sparbank. Att känna att någon trodde på mig där och då var otroligt värdefullt. Det är av den anledningen som jag aldrig har bytt bank – jag har alltid känt mig väldigt trygg hos er.

Josefine Nilsson

"Jag har alltid känt mig väldigt trygg på Varbergs Sparbank - och det är av den anledningen som jag aldrig bytt bank."

Josefine Nilsson, grundare av By Jolima.