Möt vår företagskund Josefine Nilsson – grundaren av smyckesföretaget By Jolima där klassiska och tidlösa smycken får en trendig touch. Hennes passion sträcker sig bortom design, och genom sitt varumärke vill hon inte bara erbjuda smycken utan också inspirera kvinnor att våga ta steget in i företagsvärlden.
Hej Josefine! Vad händer hos er på By Jolima just nu?
- Det händer mycket hos oss. Vi är, och har varit inne i en väldigt expansiv fas de senaste åren där vi har storsatsat och det har gett väldigt fina resultat. Vi har växt mycket internt och är nu totalt 6 medarbetare på By Jolima. Vi har också börjat arbetet mot att expandera utanför Sverige. Just nu har vi en marknad i Danmark, Norge, Finland och en liten del i Tyskland – men vi vill utöka mer. Vi har en hel del webbkunder från södra Europa vilket vi tycker är superkul, men det hade varit häftigt att få etablera oss mer i butikerna i dessa länder.
Hur kom det sig att du startade ditt företag?
- Jag startade By Jolima 2009 vid 25 års ålder efter att ha arbetat på två smyckesföretag, ett i Varberg och ett i Frankrike. Drivkraften bakom det var att förverkliga min dröm om att skapa en egen smyckekollektion och bygga upp ett eget företag och varumärke. Vid den här tidpunkten kändes det som jag hunnit skrapa ihop en hel del erfarenhet tack vare mina tidigare jobb och kände mig därför redo att våga.
Vad är din vision?
- Min vision är att klä varje kvinna och ge dem möjligheten att alltid bära smycken. Jag strävar efter att skapa en känsla av skönhet och låta smycken förlänga deras personlighet. För mig är smycken pricken över i:et. Jag vill skapa ett varumärke som sträcker sig över lång tid och är förknippat med hållbara material. Genom att fokusera på detta vill jag skapa en härlig upplevelse för varje kvinna som bär mina smycken. Jag hoppas även att jag med hjälp av mitt företag kan inspirera andra kvinnor till att våga starta eget.