2002 startade Karin Linde fotoföretaget ”Don’t Blink”. Vi träffar henne i fotostudion på Brukstorget och pratar kreativitet, hur man hittar sitt sälj som fotograf när alla plötsligt har en kamera och om hur ”moment design” kan vara nyckeln till en riktigt bra bild.
Vi inleder med den klassiska fördomen om en fotograf. Är du kreativ? Och hur blir du själv inspirerad?
- Ja, men det är jag absolut! Ibland hör jag folk säga att de inte är kreativa, men jag vill någonstans tro att kreativiteten bor i oss alla. Jag tycker man ska utmana sig att leva sitt liv kreativt och ett sätt tror jag kan vara att behålla sin nyfikenhet och hitta sin grej som man trivs med. Det kan vara ett kallbad som inspirerar eller en promenad i skogen som väcker lusten. Ofta är det när man gör något man trivs med som kreativiteten väcks. Jag själv blir inspirerad av naturen och av kollegor från blandade branscher.
Du är ju numera en erkänd fotograf i Varberg. Har du alltid haft ett intresse för foto?
- Min pappa hade en fotoaffär när jag var yngre, så jag fick min första kamera när jag var nio år. Först hade jag tankar på att bli journalist för att få jobba med både bild och text på samma gång, men testade även på lite olika yrken. 2001 köpte jag min första proffskamera och åkte till Hawaii för att plugga fotografi med fotografer från hela världen. Efter det tog jag mod till mig och startade eget för att satsa helhjärtat på fotograferingen som är min passion. Idag är både jag och min man egenföretagare, och vi driver gemensamt en kaffebar och spelbutik här på Brukstorget och sedan våra respektive business vid sidan av det.
Hur har fotobranschen förändrats de senaste åren?
- När jag började fotografera var det mest äldre män som älskade teknik som var fotografer. Idag är istället majoriteten av porträttfotografer tjejer, vilket bidragit till att branschen blivit mer generös och man delar med sig av erfarenheter. En annan förändring är digitaliseringen och att fler tar bilder på egen hand. Som fotograf får man välja att se möjligheterna med det. Till exempel så saknas ju ofta den mest fotointresserade personen på bilderna i familjealbumen, så där har jag mitt sälj - att fota hela familjer. Den tredje stora förändringen för branschen skulle jag säga är att dokumentationen fått högre status. Vid bröllop till exempel så har foto och video blivit en egen ”budgetpost” som är lika viktig som klänning, blommor och ring. Det ger oss fotografer möjlighet att paketera våra erbjudanden på ett bättre sätt och det blir enklare att livnära sig som fotograf då fler är villiga att lägga pengar på minnen för livet.