Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
Familjejuridik
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

Italiansson tar det italienska skafferiet till Sverige

Efter flera år på Irland valde Lina Johansson och Ivano Lubrano att flytta hem till Varberg. Paret, som nyligen startat sin verksamhet Italiansson i Veddige, erbjuder produkter online med fokus på det italienska köket. Vi träffar Lina och pratar och hur det är att driva webbutik och hur e-handelspaketet fungerat i uppstarten av företagets resa.

Hej Lina, berätta kort om Italiansson!

Jag och min sambo Ivano, som är från Napoli i södra Italien, träffades när vi båda bodde på Irland och arbetade. 2016 bestämde vi oss att flytta tillbaka till Varberg för att komma närmre familj, men också för att det är enklare att kombinera karriär och föräldraskap i Sverige. Vi hade haft drömmar om att starta en verksamhet som Italiansson i drygt två år och när vi landade i Veddige och min föräldraledighet avslutades i höstas kändes det som att det var dags att satsa. Sedan september jobbar jag heltid med vår webbutik och vi utvecklar också Italiansson tillsammans på kvällar och helger.

Vad är det för produkter ni erbjuder i er webbutik?

Vi har alltid båda haft ett intresse för italiensk mat. Själva har vi ofta köpt med oss matprodukter hem från Italien och därav kom tanken att öppna ett italienskt skafferi online. Vi är inte en delikatessbutik, utan i webbutiken har vi valt att fokusera på produkter som används till vardags. Vår mest typiska kund är en italiensk person som är bosatt i Sverige och som saknar typiska produkter från hemlandet. Men också svenskar som har en stor förkärlek för Italien och som gillar att laga god italiensk mat med bra produkter.

Var det självklart för er att satsa på online-försäljning?

Ja, det var ett självklart val. VI gillar båda tanken på att jobba digitalt, med allt från försäljning och marknadsföring till sociala medier. Då blev det ett naturligt val att också ha vårt utbud online. En annan fördel är flexibiliteten – man behöver inte vara på plats i en fysisk butik mellan 9-18 utan man kan jobba med delat fokus på kunder, inköp och leverantörer. Vi har själva alltid trott mycket på e-handel som koncept. Rådande Corona-pandemi har också ökat kunders efterfrågan till att eftersöka varor online, vilket också bidrar till att det var ett logiskt val att satsa på e-handel.

"Vi bor i Veddige och resonerade som så att det är skönt att ha en bank som är nära. Generellt tycker jag att det har varit en väldigt god kommunikation från banken. Det har känts som en väldigt personlig kontakt från första början, så vi är väldigt nöjda."

Lina Johansson, ägare Italiansson

Hur kom det sig att ni blev kunder hos oss på Varbergs Sparbank?

I och med att vi numera är bosatta i Veddige så hade jag kört förbi Varbergs Sparbanks kontor där. Vi resonerade så att det är skönt att ha en bank som är nära och så hade vi hört gott från vänner att det fanns många bra tjänster att bistå. Så jag gick in på kontoret i Veddige en dag och fick en tid med Ingemar på företagsavdelningen. Han har varit väldigt hjälpsam och kunnig från start och alltid gett oss bra förslag framåt. Generellt tycker jag att det har varit en väldigt god kommunikation från banken. Har inte min rådgivare varit på plats så har alltid någon annan kunnat vara behjälplig i att svara på mina frågor. Det har varit enkelt att ringa till telefonbanken och jag tycker man varit noggrann med uppföljning av det som jag behövt. Det har känts som en väldigt personlig kontakt från första början, så vi är väldigt nöjda.

Hur kom det sig att ni tecknade vår e-handelslösning?

Vid uppstart satt jag och jämförde en uppsjö av tjänster mot e-handel. Vi förstod ganska snabbt att vi ville ha en helhetslösning, där både drift av hemsida och betaltjänst är integrerat. En fördel med e-handelspaketet som Varbergs Sparbank erbjöd oss i samarbete med Swedbank Pay tycker jag är att vi kan erbjuda våra kunder att betala på olika sätt. Genom lösningen fick vi både möjlighet tilll Swish, kortbetalning och faktura i ett och samma paket. Utöver det fanns det färdiga mallar för webbutik som vi kunde börja bygga butiken på. Det var skönt att inte behövde starta helt från scratch. Istället kunde vi utgå från en färdig lösning och sätta vår touch på den och vi kunde vara trygga med att det var säkra betallösningar.

Rent i uppstart har det varit ett suveränt alternativt för oss. Vi slipper hanteringen av separata avtal vilket är väldigt tidskrävande, vi fick ett förmånligt välkomsterbjudande prismässigt och vi kom igång snabbt. När vi väl var redo att lansera Italiansson i oktober stod Swebank Pay i bakgrunden redo att kicka igång betalbiten. Det gick verkligen på en dag, så det var verkligen smidigt.

Hur har webbförsäljningen gått så här i uppstart?

Vi har fått väldigt fin respons och har haft mycket att göra, och det säger ju sitt! Vi förstod i december att vi var på väg mot en förhoppningsvis lyckad julperiod så vi tog in fler italienska julprodukter. Det har inte varit särskilt mycket sömn i december men det har också varit otroligt roligt. Så nu går vi in i 2021 med den goda energin och ser hur vi kan utveckla företaget framöver.

Spännande med utveckling! Vad drömmer ni om framåt?

Vi vill lägga mer tid på att utveckla webbutiken, både gällande produktutbud men även design och foto. För närvarande säljer vi produkter som inte kräver kylförvaring och i framtiden hoppas vi även kunna erbjuda färskvaror såsom ost och charkuterier. Allt får ta sin tid. Möjligtvis startar vi en fysisk butik för att kunna få träffa våra kunder. Vi kommer däremot aldrig ge upp själva e-handeln för det är där vi valt att ha vårt fokus från början.

Linas företagstips!

  • Om möjligt ta hjälp med sådant som är tidskrävande.
    Investera i ett bra tekniskt paket för webbutiken, exempel det Varbergs Sparbank erbjuder i samarbete med Swedbank Pay där underhåll och eventuella tekniska problem snabbt och smidigt kan lösas av webbyrån. Låt en redovisningsbyrå sköta bokföringen etc. Det frigör tid till att fokusera på att utveckla företaget.
  • Kundservice är A och O.
    Ta ett steg bort från automatiserade svar och bygg kundrelationer med personlig kontakt. Detta är extra viktigt när man säljer via e-handel då man inte träffar kunder på samma sätt som i en fysisk butik.
  • Skapa ett mervärde för ditt närområde.
    I vårt fall erbjuder vi gratis hemleverans i Varberg med omnejd. Vi får möjlighet att träffa våra kunder (på tryggt avstånd i dessa tider), vilket vi annars inte gör och det är jätteroligt.