Efter flera år på Irland valde Lina Johansson och Ivano Lubrano att flytta hem till Varberg. Paret, som nyligen startat sin verksamhet Italiansson i Veddige, erbjuder produkter online med fokus på det italienska köket. Vi träffar Lina och pratar och hur det är att driva webbutik och hur e-handelspaketet fungerat i uppstarten av företagets resa.
Hej Lina, berätta kort om Italiansson!
Jag och min sambo Ivano, som är från Napoli i södra Italien, träffades när vi båda bodde på Irland och arbetade. 2016 bestämde vi oss att flytta tillbaka till Varberg för att komma närmre familj, men också för att det är enklare att kombinera karriär och föräldraskap i Sverige. Vi hade haft drömmar om att starta en verksamhet som Italiansson i drygt två år och när vi landade i Veddige och min föräldraledighet avslutades i höstas kändes det som att det var dags att satsa. Sedan september jobbar jag heltid med vår webbutik och vi utvecklar också Italiansson tillsammans på kvällar och helger.
Vad är det för produkter ni erbjuder i er webbutik?
Vi har alltid båda haft ett intresse för italiensk mat. Själva har vi ofta köpt med oss matprodukter hem från Italien och därav kom tanken att öppna ett italienskt skafferi online. Vi är inte en delikatessbutik, utan i webbutiken har vi valt att fokusera på produkter som används till vardags. Vår mest typiska kund är en italiensk person som är bosatt i Sverige och som saknar typiska produkter från hemlandet. Men också svenskar som har en stor förkärlek för Italien och som gillar att laga god italiensk mat med bra produkter.
Var det självklart för er att satsa på online-försäljning?
Ja, det var ett självklart val. VI gillar båda tanken på att jobba digitalt, med allt från försäljning och marknadsföring till sociala medier. Då blev det ett naturligt val att också ha vårt utbud online. En annan fördel är flexibiliteten – man behöver inte vara på plats i en fysisk butik mellan 9-18 utan man kan jobba med delat fokus på kunder, inköp och leverantörer. Vi har själva alltid trott mycket på e-handel som koncept. Rådande Corona-pandemi har också ökat kunders efterfrågan till att eftersöka varor online, vilket också bidrar till att det var ett logiskt val att satsa på e-handel.