Våra tjänster
Susanne Lindblad, medarbetare Lågprislegenden och Sandra Karlborg, delägare och VD Lågprislegenden.

”Hos oss kan du boka tid och få hela butiken för dig själv!”

När Sandra Karlborg, Sven-Åke Hedenör och Carl-Gösta Tortensson fick chansen att satsa på ett lokalt småvaruhus i Veddige så tvekade de inte en sekund. Och så rätt de hade i sina intuitioner, för idag är Lågprislegenden en mycket uppskattad butik och verksamheten blomstrar som aldrig förr. Här finns allt ifrån smågodis till djurmat, till de senaste och trendigaste kläderna från bland annat VILA och Name IT. Åker du hit så hittar du garanterat något som faller dig i smaken.

När startade ni Lågprislegenden och kan ni berätta lite kort om den? 

- Här har tidigare legat en butik som hette Karlsson, och innan det en butik vid namn Verktygsboden. Karlsson skulle läggas ner och det skulle bli helt tomt här, men då tog vi över den och startade Lågprislegenden istället. Det var i augusti 2019. Vår affärsidé är att vi vill ha bra produkter, till ett bra pris. Vi vill att hela familjen ska kunna komma hit och handla, och hitta allt de behöver. Här finns något för alla. Vi har kläder, verktyg, utemöbler, bilvård, inredning, leksaker med mera. Något som vi dock har satsat lite extra på, och är stolta över är vår klädavdelning. Vi har bland annat kläder från VILA och Name IT.

Ni öppnade upp ett halvår innan corona bröt ut. Hur var det? Och hur har pandemin påverkat er?

- Vi tänkte trycka gasen i botten där i början av 2020 men det blev inte riktigt som planerat där, men vi lyckades ändå parera och har klarat oss väldigt bra under hela pandemin. Vi fick vara proaktiva och hitta nya lösningar. Vi justerade öppettiderna och öppnade upp för riskgrupper som fick boka sin egen tid i butiken. Det blev väldigt uppskattat. Kunderna som hade bokat tid fick då 30 minuter själva i butiken där de kunde handla ostört, och sen efter 30 minuter kom nästa sällskap. Under tiden de handlade fixade vi på lagret så de skulle få vara helt själva. Vi hade faktiskt några stående sällskap som var inne en gång i månaden. Vi började även köra hem varor till kunder som inte kunde komma hit. Man får försöka hitta lösningar och fortsätta ta kliv framåt även när oväntade saker inträffar. Det tycker jag att vi har lyckats med.

Vad har ni fått för bemötande runt omkring?

- Vi har fått väldigt bra respons måste jag säga! Det är många som är glada och positiva till att butiken får leva kvar här ute i Veddige, så man slipper ta sig ända in till stan alltid. De uppskattar att vi vågar satsa på lantbygden. Det är många kunder som kanske endast behöver handla en grej och då åker de hit och hittar det här. Resultatet blir att de blir överlyckliga eftersom de slipper köra fyra mil för att köpa en produkt.

Hur vågar man satsa utanför centrum? Var det självklart att ni skulle göra det? 

- Ja, vi tvekade inte en sekund! Vi var helt övertygande om att vi skulle lyckas, och vi tycker vi tog helt rätt beslut. Vår försäljning och omsättning ökar hela tiden. Vi tror dock att det är viktigt att våga vara lite nytänkande och unika när man satsar utanför centrum. Det är viktigt att sticka ut och kunna erbjuda unika produkter eller tjänster. Det jobbar vi mycket med, och erbjuder till exempel hemkörning av möbler till våra kunder. Det är något som har blivit väldigt uppskattat!

Varför valde ni Varbergs Sparbank som bank?

- Det var viktigt för oss att ha en lokalbank som värnar om samhället, och som tror på oss som vågar satsar på landsbygden. Varbergs Sparbank har det senaste satsat stort på Veddige och det tyckte vi är så kul. Det visar att ni är en engagerad bank, och det är precis den typ av bank vi vill ha. Vi har blivit väldigt väl mottagna sen vi blev kunder i banken och vi har trivts jättebra det här året som vi haft er som bank. Allt har fungerat klockrent, så vi är så nöjda!

Vad är det bästa med att driva en egen butik? 

- Det är helt klart friheten! Vi bestämmer själva vad vi vill göra, och det finns ingen annan som kommer med pekpinnar. Att vi kan bestämma allt själva gör att vi kan lyssna av våra kunder och se vad de efterfrågar. Vi kan bestämma att ta in kundens önskemål, även om det kanske är produkter som vi inte tjänar så mycket pengar på. För ett tag sedan tog vi in 1,2 kg:s allroundkrydda eftersom det var en kund som hade önskemål på det. En sådan grej hade man inte kunnat besluta själv om man hade varit anställd någonstans.

Vad ser ni för utmaningar framåt i branschen? 

- En stor utmaning som vi ser just nu är råvarubristen som råder just nu. Det har redan börjat synas, det är mycket produkter som är slut. Det blir därför en stor utmaning att hålla sortimentet uppe och få hem det som kunden förväntar sig ska finnas. En annan utmaning som finns är e-handeln, och att den skulle kunna ta över helt. Att vi fortfarande ska få en kundkrets som kommer hit, och som tycker det är kul att ta sig tid och komma hit och handla.

Vad har ni för visioner framåt?

- Vår målsättning är att hela tiden öka vår omsättning. Vi jobbar också hela tiden för att göra hela vårt sortiment vassare. Driver man en butik så blir man aldrig färdig, utan man måste hela tiden öka och arbeta för att förbättra sortimentet. Vi ska även arbeta framåt med att hålla butiken levande hela tiden. Vi vill få den mysigare och få upp nivån hela tiden så kunderna känner att det är en trevlig och mysig butik som de besöker. Det är viktigt för oss!

Sandra Karlborg, delägare och VD för Lågprislegenden.