Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
Familjejuridik
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

"Lyckas vi skapa den där magiska klubbkänslan i hallen, kommer det bli en konkurrensfördel."

Bröderna Olle och Petter Neldemo storsatsade i samarbete med Adidas Padel på fyra padelbanor samt två squashbanor i Veddige. Bygdens nya premiumarena PON Active, som öppnades i november, är redan en välbesökt hall för den som älskar racketsport.

Det råder ju padelfeber i hela Sverige och det poppar upp hallar på löpande band. Vad säger ni, är det en hype?

- Nej, padel som sport är definitivt här för att stanna. Det är en sport som passar alla, det är en kort instegströskel för att komma igång och det är framförallt sjukt kul att spela. Om man tittar på hur det såg ut i Spanien för 20 år sedan när sporten på allvar slog där, så ter sig utvecklingskurvan för Sverige väldigt lik. Idag är padel Spaniens näst största sport efter fotbollen, så för oss var det ett självklart val att satsa på en padelhall. Bland annat ser vi att kunder förflyttas från andra sporter till padel, så padelhypen är befogad på alla sätt! Vi tror bara att det här är början.

Vad gör att ni vågade satsa på en padel- och squashhall utanför centralorten?

- Vi har ju ända sedan barnsben fått mycket inspiration från vår pappa, som driver fastighetsbolaget Neldemo Fastigheter här i Veddige. Därigenom har vi själva fått en tro på att verksamheter kan fungera på mindre orter. Att vi tillslut byggde en hall började med att vi testade padel och en klassisk familjediskussion kring hur vi hade kunnat göra en padelhall ännu bättre än den vi besökte. Vi har alla en stark tro till att om man gör någonting riktigt bra, så kan man få det att fungera vart som helst, vilket den här padelhallen bevisar.

Hur känns det att bygga hallen på hemmaplan?

- Både jag och Olle har växt upp här och känner mycket för Veddige - det är en helt fantastisk bygd. Att bygga på hemmaplan kändes väldigt naturligt då vi är måna om att Veddige ska må bra och utvecklas som ort. Själva spelade vi hockey i flera år och det är den klubbkänslan vi ville åt när vi byggde hallen. En bra ungdomsverksamhet, ett välfungerande seriespel och att satsa energi på att skapa den där magiska klubbkänslan tror vi kommer bli en stor konkurrensfördel nu när det är så många hallar som poppar upp. Man ska inte åka till vilken hall som helst - vår dröm är att det är hit man känner tillhörighet. På så sätt är detta mer än en padelhall.  

Ni är ju en så kallad premiumhall. Vad skiljer denna hall från andra?

- Den största skillnaden från andra hallar är att vi har knäckt koden på ventilationen och värmen. Många hallars utmaning idag att det blir stillastående luft och för varmt på sommaren. I och med att vi har byggt hallen från grunden och inte tagit över en befintlig industrilokal så är hela lokalen optimerad för padel från topp till tå. Vi har satsat mycket på att skapa ett bra hallklimat på sommaren med kylsystem och vi har också otroligt mycket ljuddämpning i hallen. Utöver det är det riktigt bra burar, speciellt gräs och påkostade omklädningsrum. Vi är lite detaljnördar båda två så vi har verkligen gått in i varje detalj i hallen. Vattenkranen i lobbyn är ett exempel. Det ska vara schysst gjort när man fyller på vattenflaskan tycker vi.

Vad betyder det att ni är en Adidascertifierad hall?

- Det betyder jättemycket. Genom samarbetet med Adidas får vi skickliga tränare hit, hjälp med seriespel och event som vi än inte fått visa upp så mycket på grund av Corona. Att de sätter sin stämpel på att den här hallen är toppkvalité gör att folk reser hit både för att spela och få inspiration till sina hallar. Det känns som ett riktigt gott betyg.

Vad gör ni för satsningar framåt?

- Nationellt så är ungdomsverksamheten redan eftersatt inom padel så vi kommer ha fokus på att bygga upp en ungdomsverksamhet och samtidigt utveckla träningar för vuxna. Vi hoppas att bygdens ungdomar tar till sig denna sport så att vi på sikt kan börja konkurrera med spanjorerna nationellt. Målet är att ha en akademi i toppklass här i Veddige. För att göra det möjligt har vi ambitiösa tränare på ingång när restriktionerna lyfts, som vill höja nivån på sporten i Sverige. Sedan är det väldigt kul med squashen där det saknats en hall i Varberg i många år. Vi har redan flera stamkunder som tar egna initiativ till facebookgrupper där man kan söka motstånd för att komma igång. 

Man blir inspirerad av ert driv. Vad inspirerar er? 

- Vi blir inspirerade av pappas mindset att tro på sig själv. Jag tror inte vi hade haft samma förutsättningar att bli egenföretagare om vi inte växt upp i en företagsam familj. Hela vår uppväxt har varit ett "utanför-boxen-tänk". Pappa drivs ju mycket av att det ska vara skitbra gjort när han bygger fastigheter och vi har samma tänk här i padelhallen. Vi ska göra verksamheten så bra det bara går och till ett så bra pris som det bara går. Då blir uppskattningen stor bland kunderna och nöjdhet är den bästa spinoffen man kan ha när man driver företag. 

Vad har hallen fått för bemötande?

- Det har varit odelat positivt sedan dess. Vi får mycket kommentarer från gamla klasskompisars föräldrar till gemene man på Ica att de uppskattar hallen och att det är coolt att vi har en ny arena här i Veddige. Sedan är vi tacksamma för att det har gått väldigt bra för verksamheten inledningsvis trots pandemin. Vi har också fri utlåning av rack vilket uppskattas av många och personal på plats 24/7. Det tror vi gör att man känner sig välkommen hit när man alltid kan få hjälp med att komma igång.

Vad ser ni framåt?

- Just nu ser vi nog mest fram emot en rejäl invigning av hallen och få ge det där lilla extra som får vår hall att sticka ut i mängden. Vi ser också fram emot att erbjuda fler event. Vi har bland annat en konferenslokal här i hallen för att underlätta företagsevent. 

Känslig avslutande fråga nu då, men vem är bäst på padel i familjen?

- Det får man nog ändå säga är lillebrorsan. Olle är riktigt duktig!

Petter Neldemo och Olle Neldemo, ägare PON Active

Petter och Olles företagstips

  • Gör allting så genomgående bra som det bara går.
    Överträffa kundens förväntningar, så får du mycket marknadsföring gratis. Det lönar sig i slutändan!
  • Tänk på alla parter i ditt företagande, både kunder och samarbetspartners.
    Genom att vara pragmatisk, trevlig och inte jaga största möjliga vinst så blir det lättare att bygga långsiktiga samarbeten.