Allt började med småskalig loppis i ett partytält på åkern utanför huset i Tångaberg. Några år senare sitter vi här under plåttaket, på bryggan som hon kallar det, vid den gamla mjölkvarnen i Valinge och pratar företagande och om att våga förverkliga sina idéer i livet. Här på kvarnen driver Eva-Lena Lagerlöf en 400 m2 stor och uppskattad loppis, mycket tack vare att hon tillslut vågade satsa på sin företagsidé och tjänst - Rensa UT.
Berätta, hur började företagstankarna spira hos dig?
Jag har alltid varit en person som haft lite olika idéer genom livet. Jag testade att ha ett blomsterföretag, men lönsamheten var en sådan färskvara så det blev en för tuff bransch. Efter det var jag anställd några år men jag kände ganska snabbt att jag ville göra något helt annat. Det var frustrerande bitvis att inte kunna navigera och veta vad jag ville. Jag anmälde mig till en ”starta-företag-kurs” i Varberg och fick genom den mycket inspiration och ett bra kontaktnät. Men den där företagsidén som alla pratade om hittade jag inte. Så en dag hörde jag av en tidigare kollega att hon undvek att gå in i sitt stökiga garage och då trillade polletten ned - jag gillar ju prylar och återbruk. Och jag älskar att jobba i projektform och att rensa. Där och då föddes min företagsidé och det som jag ville erbjuda andra. Nu driver jag tjänsten Rensa UT med målet att hjälpa mina kunder med att strukturera.
Berätta mer om din tjänst Rensa UT.
Under veckorna är jag ute i hem och lägenheter och hjälper till med att just rensa. Många har enorma mängder prylar som lagras på vinden eller i garaget. Den dagen man behöver ta tag i det vet många inte vart man ska börja, eller har kanske inte orken att ta tag i det. Jag kommer ofta in vid tillfällen i livet när man växlar boendestorlek, kanske från lägenhet till äldreboendet. Jag hjälper också till när någon nära anhörig gått bort med dödsbon. Då kan kunder ha en stor sorg man behöver bearbeta och mycket annat praktiskt - då avlastar jag kunden genom att ta hand om rensandet. Jag hjälper kunden hela vägen - rensar, kör till tippen, sparar och köper loss det jag är intresserad av. Överskottet delar jag vidare till andra lokala second hand-butiker. När jag är färdig är det ofta helt tomt och då kommer min samarbetspartner Katarinas städtjänst in och gör det sista. Sedan är det klart för nästa person att flytta in.
Men nu har du en kvarn också - hur kommer det sig?
När jag började rensa ut hos mina kunder kom jag i kontakt med enorma mängder prylar. Först fördelade jag ut det till second-hand butiker i stan, men sedan testade jag en sommarloppis på åkern utanför mitt bostadshus i Tångaberg. Jag hade ett partytält och drog ut alla grejer på gärdet och sedan in med det på kvällen. En dag när jag körde sträckan ut mot Valinge så slog det mig bara att den här kvarnen hade varit en perfekt plats. Jag ringde och kollade med ägaren om det var intressant för dem att sälja och otroligt nog gick de i samma tankar. Så just loppisbiten började i en väldigt liten skala och slutade i en väldigt stor kan man väl säga – att jag blev med kvarn. Jag är helt såld på detta stället. Det är ju allt jag älskar – det här gamla golvet, träbjälkarna och de rustika betongväggarna. Det här råa passar väldigt bra med min verksamhet.