Från en liten självbetjäningsvagn på bakgården till 7 heltidsanställda på Warbergs Tomateria strax norr om Varberg. Trädgårdsmästare Raimo Einosson är själv uppväxt bland tomatgångar och driver nu sitt företag tillsammans med Bodil Andersson som är butiksansvarig. I år skördar de uppåt 60 ton tomater i 26 olika sorter, på väggen hänger ett SM-guld i mathantverk och nog blomstrar verksamheten som aldrig förr. Vi passade på att göra ett besök och prata företagande i det 40 gradiga växthuset.
Var kommer tomatintresset ifrån?
Det har nog varit ofrånkomligt, detta är min hemmagård. För mig var det självklart att ta över gården och verksamheten från min far när det var dags, den tanken har jag burit med mig sedan jag var liten och sprang runt bland tomatgångarna. När jag tog över 1986 och var det främst tomat och gurka som odlades till grossist och butik. För privatkunder fanns en självbetjäningsvagn där man skötte betalningen själv. 2012 slutade det fungera och det blev för mycket svinn. Det var då Bodil kom in i bilden och vi kände att vi behövde utveckla verksamheten. Då startade vi en liten butik i ena delen av ladugården. Efter det byggde vi ut butiken varje år. Den blev för liten hela tiden.
Hur har verksamheten utvecklats de senaste åren?
Innan vi började utveckla gården sålde vi 80-90% till grossist och butik. Nu har vi vänt på de siffrorna och säljer istället 80-90% till privatkunder och grossisten tar överskottet. Kortfattat kan man säga att vi har gått från att enbart hålla på med odling till att nu vara mer en destination med odling, bageri och gårdsbutik. Mycket av utvecklingen har varit logiska steg. Butiken till exempel gör det möjligt för oss att ta ett lite högre pris på tomaterna än om vi säljer till grossist. I förlängningen innebär det ju att det blir mer möjligt att leva på detta. Vi öppnade surdegsbageriet 2017 för att jämna ut verksamheten och kunna ha lite mer året runt-öppet. Och även butikens utbud är också något som vi breddat under årens lopp. Vi märkte att våra kunder uppskattade ett mer varierat utbud. Så nu säljer vi tomatplantor, sallad och örter och egna inläggningar som pastasåser, gurkmix och marmelader.
Ni har ju också bytt namn det senaste från Varbergs Tomat till Warberg Tomateria?
Vi har gjort ett stort arbete med marknadsföringen det senaste. Vi gjorde en ansökan för att göra ett större varumärkesarbete från Hallands Matgille som har som mål att utveckla livsmedelssektorn i Halland. De har hjälpt oss att ta fram en ny identitet och profil. I detta arbete kom vi också fram till att vi skulle byta namn och så har vi uppdaterat all kommunikation både i butiken och på hemsidan. Det är fantastiskt att kunna få hjälp med detta och att någon sätter ord och formulerar det vi utvecklat genom åren. Det gör att helhetsintrycket blir mer professionellt och det bidrar faktiskt till att fler hittar till oss. Vi når ut nu på ett annat sätt!