Våra tjänster

"Vi har många trogna kunder som kommer flera gånger i veckan och köper en stor godispåse med tomater."

Från en liten självbetjäningsvagn på bakgården till 7 heltidsanställda på Warbergs Tomateria strax norr om Varberg. Trädgårdsmästare Raimo Einosson är själv uppväxt bland tomatgångar och driver nu sitt företag tillsammans med Bodil Andersson som är butiksansvarig. I år skördar de uppåt 60 ton tomater i 26 olika sorter, på väggen hänger ett SM-guld i mathantverk och nog blomstrar verksamheten som aldrig förr. Vi passade på att göra ett besök och prata företagande i det 40 gradiga växthuset.

Var kommer tomatintresset ifrån?

Det har nog varit ofrånkomligt, detta är min hemmagård. För mig var det självklart att ta över gården och verksamheten från min far när det var dags, den tanken har jag burit med mig sedan jag var liten och sprang runt bland tomatgångarna. När jag tog över 1986 och var det främst tomat och gurka som odlades till grossist och butik. För privatkunder fanns en självbetjäningsvagn där man skötte betalningen själv. 2012 slutade det fungera och det blev för mycket svinn. Det var då Bodil kom in i bilden och vi kände att vi behövde utveckla verksamheten. Då startade vi en liten butik i ena delen av ladugården. Efter det byggde vi ut butiken varje år. Den blev för liten hela tiden.

Hur har verksamheten utvecklats de senaste åren?

Innan vi började utveckla gården sålde vi 80-90% till grossist och butik. Nu har vi vänt på de siffrorna och säljer istället 80-90% till privatkunder och grossisten tar överskottet. Kortfattat kan man säga att vi har gått från att enbart hålla på med odling till att nu vara mer en destination med odling, bageri och gårdsbutik. Mycket av utvecklingen har varit logiska steg. Butiken till exempel gör det möjligt för oss att ta ett lite högre pris på tomaterna än om vi säljer till grossist. I förlängningen innebär det ju att det blir mer möjligt att leva på detta. Vi öppnade surdegsbageriet 2017 för att jämna ut verksamheten och kunna ha lite mer året runt-öppet. Och även butikens utbud är också något som vi breddat under årens lopp. Vi märkte att våra kunder uppskattade ett mer varierat utbud. Så nu säljer vi tomatplantor, sallad och örter och egna inläggningar som pastasåser, gurkmix och marmelader.

Ni har ju också bytt namn det senaste från Varbergs Tomat till Warberg Tomateria?

Vi har gjort ett stort arbete med marknadsföringen det senaste. Vi gjorde en ansökan för att göra ett större varumärkesarbete från Hallands Matgille som har som mål att utveckla livsmedelssektorn i Halland. De har hjälpt oss att ta fram en ny identitet och profil. I detta arbete kom vi också fram till att vi skulle byta namn och så har vi uppdaterat all kommunikation både i butiken och på hemsidan. Det är fantastiskt att kunna få hjälp med detta och att någon sätter ord och formulerar det vi utvecklat genom åren. Det gör att helhetsintrycket blir mer professionellt och det bidrar faktiskt till att fler hittar till oss. Vi når ut nu på ett annat sätt!

Såhär såg Warbergs tomateria ut 2012. Idag har verksamheten utvecklats till en destination med surdegsbageri, gårdsbutik och odling.

Hur jobbar ni med hållbarhet?

Vi jobbar framförallt mycket med hållbarhet i odlingen. Vi har återvinning av vatten och släpper inte ut någonting, vi odlar i kokosfibrer som är återvinningsbara, besprutar inte utan har nyttodjur och biologisk bekämpning. Sedan jobbar Bodil mycket med hållbarhet genom inläggningar. På hösten får vi alltid ett överskott på tomater och då fryser vi in det för att kunna ta tillvara på allting. Under vintern sedan när butiken är stängd så gör Bodil inläggningar och såser som vi sedan säljer i butiken.

Det ryktas ju till och med att era inläggningar fått pallplats?

Ja det är ju enormt kul. Vi är nog lite kända för vår gurkmix, den fick vi guld för i SM i mathantverk. Den är allsidig och den går ha till mycket, den känns väldigt balanserad smak. Men det finns många andra inläggningar som är minst lika bra. Chillisåsen har seglat upp som en personlig favorit hos mig det senaste men även de 15 marmeladersorterna som vi tillverkar. 

Hur ser du på branschens utveckling?

Det hade varit roligt om fler yngre blev intresserade av att odla. Vi hade behövt det i Sverige. Sedan sker det en prispress i branschen som är svår att konkurrera med om man jämför med importerade tomater. Där kan man ju hoppas på att synen på odling och det närproducerade kommer förändras och att fler kunder tittar på fler parametrar än priset när man handlar grönsaker.

Tomatsäsongen är tack vare växthusen längre än man tror. Första tomaten skördas i april och sista i november hos Tomaterian.

Någon erfarenhet från företagandet som ni vill dela med er av?

Jag tror på detta att tänka långsiktigt, det är vår erfarenhet att det tar tid att bygga lönsamhet. Företagande är inte gjort i en hast för de flesta. För oss har det nästan tagit 7 år innan vi fått lönsamhet i vår verksamhet. Nu några år senare när man ser tillbaka så känns det ju självklart när allt står där och fungerar att det är just såhär den här verksamheten ska drivas. Då får man påminna sig om att det varit många timmars slit på vägen.

Vad ser ni framåt?

Om 10 år är vi förhoppningsvis pensionärer. Vi drömmer ju om att någon med intresse ska vilja ta över det vi byggt upp. Under hösten ska vi påbörja arbetet med att hitta och lära upp någon och på sikt lämna över hantverket och kunskapen. Vi ska lägga ned mycket jobb på att någon som vi tycker känns bra ska ta över företaget. Man vill ju att det ska vara någon som utvecklar och drömmer ännu mer och som tar företaget vidare till något som inte vi kan.

"Vi har alltid haft Sparbanken och samarbetet har fungerat jättebra i alla år. Det blev så från början att vi valde den lokala banken. Vi gillar att det finns en förankring här i Varberg. Det känns också bra att banken stöttar samhällsprojekt. Det är en bank som kan bygden och hur det ser ut här."

Raimo Einosson, ägare Warberg Tomateria